20090719

Esser - I Love You

Liker egentlig ikke det bildet, men jeg fant ingen "orginale" nerder, men en nerd kan se ut akkurat som han vil, men når noen sier nerd, dukker kanskje dette bildet opp i hodet til mange.
Hej. Jeg nerder foran PS3'en. Men vent litt.. hva er egentlig en nerd ?
Okej, den begynnelsen var litt for tv-program, men hva gjør vel det. Det vil si er at en nerd er ikke en som har tykke briller, fett hår, skitne tenner, løse skjorter og bukser uten form, nei, for en nerd kan være hvem / hva som helst. 
Jeg mener at nerd ikke er et skjellsord, men et ord som kan brukes om noen som er veldig flink, bare at norsk har gjort det til et ord som mange forbinder med noen som bare sitter inne og gjør lekser eller spiller nintendo64.
Jeg er veldig glad i norsk, og elsker å rette på folk som tar feil når de skal si DA / NÅR. Og når jeg hører folk si feil, og jeg ikke kan rette på dem, så svir det i ørene mine. Samme med folk som skriver OG / Å feil. Men er jeg nerd fordi jeg liker og kan norsk, og har fulgt litt med i timene til Kåre ?
Dette sier Wikipedia om ordet "NERD":
En nerd er en person med et snevert interesseområde eller en sær hobby, men som har uvanlig god kunnskap og forståelse på dette området. Ordet brukes også ofte generelt nedsettende om en person som er intelligent eller skoleflink, men som er dårligere utrustet sosialt eller utseendemessig.

Nerd er lånt fra amerikansk og er et forholdsvis nytt begrep i norsk. Det har, særlig blant unge, erstattet begrepet fagidiot og tildels også særing og liknende uttrykk. Mange barn og unge i Norge bruker ordet «nerd» som en lett nedsettende betegnelse på generelt skoleflinke elever (særlig gutter).

Det finnes ingen eksakt definisjon på begrepet nerd, og betydningen har skiftet noe de siste åra. For å dempe den tidligere negative klangen ved ordet, har flere tatt det i bruk som en lett spøkefull, men likevel presis beskrivelse av seg selv.

Jeg tror at nerd brukes om folk som er flinke / ser litt rare ut, fordi vi har sett litt for mye på amerikansk film. 

Ingen kommentarer: